آیا مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی در اردیبهشت پرداخت می‌شود؟ افزایش حقوق بازنشستگان منتظر تایید هیات دولت است جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط و توضیحات بانک رفاه کارگران (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی رگبار باران در برخی نقاط کشور (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خواص بی‌نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟ ارائه خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد توسط خادمیاران رضوی آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ وحش مشهد | درمان ارس، با خرد جمعی پیگیری می‌شود ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود | اعلام چگونگی محدوده‌بندی مدارس اسامی فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز اعلام شد استفاده از آسانسور عمر شما را کوتاه می‌کند! ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور | اعتیاد در ۶ تا ۸ درصد مصرف‌کنندگان سیگار‌های الکترونیک ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد
سرخط خبرها

چگونه مدارس غیردولتی به مرز تعطیلی کشیده شده‌اند؟ | آیا مدارس دولتی ظرفیت حجم جدید درخواست‌ها را دارند؟

  • کد خبر: ۳۳۱۸۵
  • ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
چگونه مدارس غیردولتی به مرز تعطیلی کشیده شده‌اند؟ | آیا مدارس دولتی ظرفیت حجم جدید درخواست‌ها را دارند؟
هجوم خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس دولتی به‌دلیل گمانه‌زنی‌ها درباره مجازی‌شدن صددرصدی آموزش مدارس در سال آینده، مسئله‌ای است که فعالیت مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی را به شکل جدی به خطر انداخته است.
امیری| شهرآرانیوز، مدارس غیردولتی روز‌های سختی را سپری می‌کنند. مدیران و مؤسسان این مراکز آموزشی استیجاری، به‌سختی توانسته‌اند هنوز نام مؤسسه و مرکز آموزشی خود را روی سردر مدرسه حفظ کنند. آن‌ها قصد دارند تا جایی که می‌شود خود را سرپا نگه دارند تا شاید وضع بهتر شود و کار به تعطیلی کامل نکشد. اما اجاره‌های عقب‌افتاده، هزینه‌های جاری و بدهی‌های سال گذشته والدین کار را سخت‌تر کرده است. حالا هم که هجوم خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس دولتی می‌تواند ضربه نهایی باشد برای از پا درآمدن این مراکز و مؤسسات آموزشی غیردولتی که روزگاری با هدف کمک به آموزش‌وپرورش تأسیس شدند.

ماجرا از این قرار است که خبر‌های جدید از وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در سال آینده و احتمال مجازی‌شدن صددرصدی آموزش مدارس در سال آینده، خانواده‌ها را بر آن داشته است تا فرزندانشان را در مدارس دولتی ثبت‌نام کنند. آن‌ها با خود می‌گویند وقتی دانش‌آموز قرار نیست به مدرسه برود، چرا باید چند میلیون تومان در سال شهریه بپردازند.

درحالی که مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی چند روز پیش در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها گفته بود: «از مدیران و مؤسسان مدارس غیردولتی تقاضا داریم با برگشت‌دادن شهریه اضافه مربوط به سال تحصیلی گذشته به والدین، اعتمادسازی کنند و والدین نیز کمک کنند تا مدارس غیردولتی که سرمایه‌گذاری زیادی در این حوزه کرده‌اند، پابرجا بمانند، زیرا حیف است که تجربه عمیق و گسترده مدارس غیردولتی در استان خراسان رضوی ناکام بماند. ضمن اینکه کمبود فضای آموزشی در برخی مناطق استان از جمله کلان‌شهر مشهد به‌گونه‌ای است که انتقال و هدایت دانش‌آموزان غیردولتی به مدارس دولتی می‌تواند تبعات فراوانی به همراه داشته باشد.»

بسیاری از خانواده‌ها در پی آن هستند تا دانش‌آموزان خود را از مدارس غیردولتی به مدارس دولتی انتقال دهند. بسیاری از خانواده‌ها هم هنوز برای ثبت‌نام سال جدید به مدارس غیردولتی مراجعه نکرده و اطلاع نداده‌اند چه تصمیمی دارند. این‌ها سبب شده است تا مدارس غیردولتی در برزخ بلاتکلیفی بمانند.
 

طوفان خبر‌های فضای مجازی که خانواده‌ها را با خود می‌کشاند

 
هر روز یک خبر جدید درباره چگونگی آموزش دانش‌آموزان در فضای مجازی منتشر و طوفانی می‌شود و خانواده‌های نگران دانش‌آموزان را با خود همراه می‌کند. یک‌بار خانواده‌ها دست به کار می‌شوند تا شرایط لازم برای آموزش فرزندانشان در فضای مجازی را فراهم کنند، اما با منتشرشدن خبر دیگری از سوی یکی از مسئولان، فرزندان را آماده رفتن به مدرسه می‌کنند. هنوز این خبر تأیید نشده است که خبر دیگری از مجازی‌شدن همه آموزش‌های آموزش‌وپرورش در سال آینده به گوش می‌رسد و خانواده‌ها این‌بار ثبت‌نام دانش‌آموزانشان را در مدارس غیردولتی معلق نگه می‌دارند تا ببینند اوضاع چه می‌شود. خانواده‌ها همین‌طور پای خبر‌ها نشسته‌اند تا ببینند چه می‌شود و در این میان مدارس غیردولتی وضعیت نامشخصی دارند. مدارسی که همه آن‌ها در ملک‌های اجاره‌ای ایجاد شده‌اند و حالا با وضعیت کرونا و بلاتکلیفی خانواده‌ها، برای ثبت‌نام دانش‌آموزان به مرز ورشکستگی کشیده شده‌اند.
 

برای آموزش مجازی شهریه بپردازیم؟

 
گمانه‌زنی‌ها درباره مجازی‌شدن صددرصدی آموزش‌های مدارس در سال آینده و حتی گمانه‌زنی‌های بعدی آن درباره احتمال مجازی‌شدن ۵۰درصد آموزش‌ها خانواده‌ها را به فکر انداخته است تا دانش‌آموزانشان را در مدارس دولتی ثبت‌نام کنند. از نظر آن‌ها آموزش مجازی در مدرسه دولتی و غیردولتی تفاوتی ندارد و مهم فضای مجازی است. پس بهتر است شهریه مدارس غیردولتی را حذف کنند و به درد دیگرشان بزنند! پدر یکی از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در یکی از مؤسسات آموزشی غیردولتی دراین‌باره می‌گوید: عده‌ای می‌گویند سال آینده همه دانش‌آموزان باید در فضای مجازی آموزش ببینند. در این صورت نیازی نیست شهریه مدارس غیردولتی را بدهیم. فرزندمان که قرار نیست به مدرسه بروند، چرا باید سالی حدود ۵میلیون تومان بپردازیم؟ سهروردی مادر یکی دیگر از دانش‌آموزان مقطع دبیرستان نیز معتقد است حتی در صورت ۵۰درصد مجازی‌شدن آموزش‌ها هم نیازی به ثبت‌نام در مؤسسات آموزشی غیردولتی نیست، زیرا به هرحال دیگر دانش‌آموزان نمی‌توانند از مزایای مراکز غیردولتی استفاده کنند.

۹۰درصد خانواده‌ها هنوز مراجعه نکرده‌اند

نماینده شورای مؤسسان مدارس غیردولتی در توضیح وضعیت موجود مدارس غیردولتی به تعطیل شدن تعداد زیادی از مراکز پیش‌دبستانی و نیمه‌تعطیل شدن مراکز و مؤسسات غیردولتی اشاره می‌کند. داوود زهدی که مؤسس مؤسسه غیردولتی خیام در مشهد نیز هست، دراین‌باره توضیح می‌دهد: بسیاری از پدر و مادر‌ها هنوز بدهی‌های سال گذشته تحصیلی را به مراکز غیردولتی پرداخت نکرده‌اند و این درحالی است که با وضعیت کرونا هزینه‌های زیادی برای این مراکز رقم خودرده است، اما موضوع مهم‌تر بلاتکلیفی خانواده‌ها برای ثبت‌نام در این مراکز است. تا همین الان ۹۰درصد خانواده‌هایی که دانش‌آموزانشان باید در مؤسسات غیردولتی برای سال تحصیلی جدید ثبت‌نام می‌شدند، هنوز مراجعه نکرده‌اند.

به گفته زهدی الان مشکل اصلی همین است که ما نمی‌دانیم قرار است ثبت‌نامی انجام بشود یا نه. او ادامه می‌دهد: تعداد زیادی از خانواده‌ها ترغیب شده‌اند دانش‌آموزان را در مدارس دولتی ثبت‌نام کنند، اما آیا مدارس دولتی حجم پذیرش این همه دانش‌آموز را دارد؟ او یادآور می‌شود: برخی خانواده‌ها افزایش شهریه‌ها را بهانه این اقدامشان کرده‌اند. این درحالی است که میانگین ۲۳درصد به شهریه مراکز غیردولتی اضافه شده است که این در مقابل افزایش هزینه‌های مراکز غیردولتی رقم بالایی نیست.
آن‌گونه که داوودی می‌گوید: استاندارد حضور دانش‌آموزان در هر کلاس ۳۵نفر است که همین تعداد هم الان درست رعایت نمی‌شود، زیرا آموزش‌وپرورش به‌طور جدی با مسئله مکان آموزشی روبه‌روست.

اجاره‌بها مهم‌ترین چالش مؤسسات غیردولتی است

افزایش ۵۰درصدی اجاره‌بهای مراکز آموزشی غیردولتی آن‌هم در شرایطی که قرار بود فقط ۲۰درصد افزایش اجاره وجود داشته باشد و عملی نشد، مهم‌ترین چالش مدارس غیردولتی است که نماینده مؤسسات غیردولتی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: بالارفتن ۵۰درصدی اجاره‌بها سبب شده است خیلی از مراکز غیردولتی دیگر توان ادامه‌دادن نداشته باشند. همین چند روز پیش یکی از همکاران از من می‌خواست تا اتاقی در اختیارش قرار دهم و لوازمش را آنجا بگذارد، چون ناچار شده بود مرکز پیش‌دبستانی‌اش را تعطیل کند. خود من اجاره ۳ملک را می‌پردازم که هر کدام حدود ۵۰درصد افزایش پیدا کرده‌اند. به‌طبع با این وضعیت و هجوم بردن خانواده‌ها به سمت مدارس دولتی، نمی‌توان انتظار داشت مراکز غیردولتی سرپا بمانند. این سبب می‌شود مراکز غیردولتی یکی‌یکی ورشکست شوند. همچنان که الان بیشتر پیش‌دبستانی‌ها تعطیل شده‌اند.

«منتشرشدن خبر‌های ضدونقیض و متفاوت موضوعی است که این روز‌ها بر تصمیم خانواده‌ها برای ثبت‌نام دانش‌آموزانشان در مدارس دولتی تأثیر زیادی گذاشته است.» زهدی با بیان این مطلب ادامه می‌دهد: الان خانواده‌ها نمی‌دانند دقیقا چه باید بکنند و این به‌دلیل خبر‌هایی است که هر روز به‌نوعی در فضای مجازی منتشر می‌شود. وزیر یک چیز می‌گوید، مدیرکل یک چیز دیگر و هرکس به تناسب موقعیتش حرفی می‌زند که باعث سرگردانی خانواده‌ها شده است.

کم‌رنگ‌شدن فعالیت مؤسسات آموزشی غیردولتی به جامعه فشار وارد خواهد کرد

کارشناس مسئول مدارس غیردولتی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی درباره پیامد‌های کم‌رنگ‌شدن فعالیت مراکز آموزشی غیردولتی به‌دلیل استقبال‌نکردن خانواده‌ها می‌گوید: اشتغال و خلاقیت موضوعی است که در مدارس غیردولتی توجه زیادی به آن می‌شود که باید مورد توجه مردم و مسئولان نیز قرار بگیرد، زیرا تعطیلی و کم‌رنگ‌شدن فعالیت این مدارس می‌تواند بازهم بر معیشت خانواده بخشی از جامعه فشار دوچندان وارد کند.

او با بیان اینکه شهریه مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی آینده با در نظر گرفتن شاخص‌هایی مانند فضا، شمار دانش‌آموزان و وضعیت قرارداد معلمان و برنامه‌های آموزشی، حدود ۲۳درصد افزایش داشته است، اضافه می‌کند: اکنون ۱۳۰۶ مدرسه غیرانتفاعی با ۸۲۵۱ کلاس در خراسان رضوی وجود دارد که ۱۴۰ هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.
 

آموزش‌وپرورش با مسئله مکان روبه‌روست

مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با بیان اینکه مراکز و مؤسسات غیردولتی به‌منظور کمک‌رساندن به سیستم آموزشی در آموزش‌وپرورش ایجاد شده‌اند، می‌گوید: هنوز دقیق مشخص نیست چه تعداد از خانواده‌ها چنین درخواستی دارند، زیرا خیلی از خانواده‌ها منتظر مانده‌اند ببینند چه می‌شود، اما از همین الان درخواست‌های انتقال مطرح شده است که این نمی‌تواند به آموزش دانش‌آموزان کمکی بکند.
 
مهدی مجیدی‌فر ادامه می‌دهد: خانواده‌ها باید بدانند آموزش‌وپرورش با مشکل جدی مکان آموزشی روبه‌روست و این مسئله در برخی مناطق، چون تبادکان، ناحیه۴، ناحیه۷ و چند ناحیه دیگر بسیار جدی است؛ بنابراین مدارس دولتی نمی‌توانند پذیرای این حجم از دانش‌آموزان باشند.

مجیدی‌فر با بیان اینکه هنوز هیچ چیز برای سال آینده مشخص نیست و نمی‌دانیم آیا قرار است آموزش‌ها صددرصد مجازی شود یا نه، ادامه می‌دهد: به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم از انتقال دانش‌آموزان به مدارس دولتی خودداری کنند، زیرا با این اقدام فعالیت مراکز آموزشی غیردولتی به خطر می‌افتد و بعد‌ها مشکلات جدی برای دانش‌آموزان به بار خواهد آورد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->